دانلود مقاله امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
نوشته شده توسط : مدیر

دانلود مقاله امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
(مرکز توسعه خودرو و کار)

فهرست مطالب
۱-فصل اول: مقدمه ۱
۲- فصل دوم: مروری بر ادبیات و اصول و مبانی نظری ۴
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ سیستم جدا ساز ذرات معلق در گازها ۸
۲-۲-۱ صافی های کیسه ای ۸
۲-۲-۲ ته نشین کننده های ثقلی ۸
۲-۲-۳ شوینده ها ۹
۲-۲-۴ سیکلونها ۹
۲-۲-۵ نشست دهنده الکتروستاتیک ۹
۲-۳ زمینه تاریخی ۱۰
۲-۴  مکانیزمهای انباشت آکوستیک ۱۱
۲-۴-۱ فعل و انفعالات اورتوکینتیک ۱۱
۲-۴-۲ فعل و انفعالات هیدرودینامیک ۱۷
۲-۴-۳ واکنشهای آشفتگی آکوستیک ۲۰
۲-۴-۴ روان سازی آکوستیک ۱۹
۲-۴-۵ توده آکوستیک ۲۳
۲-۵ مدلهای شبیه سازی فعلی ۲۴
۲-۵-۱ مدل وولک ۲۴
۲-۵-۲ مدل شو ۲۵
۲-۵-۳  مدل تیواری ۲۵
۲-۶ مدل سانگ ۲۵
۳-فصل سوم: روشها و تجهیزات ۲۷
۳-۱ مقدمه ۲۸
۳-۲ روش شبیه سازی انباشت آکوستیک ۲۸
۳-۲-۱ فرضیات انجام شده در مدل سازی ۲۸
۳-۲-۲ الگورِیتم مدل سازی ۲۹
۳-۳  سیستم آزمایشگاهی فیلتراسیون آکوستیکی ۳۰
۳-۳-۱ سیستم آزمایشگاهی اندازه گیری توزیع اندازه ذرات ۳۰
۳-۳-۲ آزمایشات مربوط به دستگاه نشت دهنده آکوستیکی ۳۳
۳-۳-۳ مواد مورد استفاده ۴۱
۳-۴ کالیبراسیون وسایل آزمایشگاهی  ۴۳
۴- فصل چهارم: نتایج و تفسیر آنها ۴۵
۴-۱ مقدمه ۴۶
۴-۲ نتایج آزمایشگاهی ۴۷
۴-۲-۱  اندازه گیری توزیع اندازه و غلظت کلی ذرات
خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
۴-۳ آزمایشات مربوط به دستگاه نشست دهنده آکوستیکی ۴۹
۴-۳-۱ آزمایش بدست آوردن فرکانس های بحرانی ۴۹
۴-۳-۲ رسم پروفیل فشار آکوستیکی در طول لوله ۵۲
۴-۳-۳ اعمال امواج آکوستیکی بر روی جریان ایروسل ۵۵
۴-۳-۳-۱ اعمال امواج آکوستیکی برروی ذرات درحالت بدون دبی و ساکن ۵۵
۴-۳-۳-۲ اعمال امواج بر روی جریان ایروسل ۶۲
۴-۴ بررسی تأثیر عوامل موثر در بازده فیلترهای آکوستیکی
در خروجی موتور های دیزل ۶۷
۴-۴-۱ بررسی تأثیر دبی عبوری از محفظه ۶۵
۴-۴-۲  بررسی اثر توان اعمالی امواج ۷۲
۴-۴-۳ بررسی تاثیر دما و فشار ۷۵
۴-۴-۴  تأثیرات فرکانس صدا ۷۷
۴-۴-۵ اثر اندازه ذرات ۷۷
۵- فصل پنجم ۷۹
فهرست مراجع ۸۳
ضمیمه ۱ ۸۵
ضمیمه ۲ ۸۸
ضمیمه ۳ ۹۵

فهرست نمودارها

شکل ۲-۱- حجم انباشت آکوستیک ۱۲
شکل ۲-۲- حجم واقعی انباشت آکوستیکی ۱۴
شکل ۲-۳- مکانیزم های آشفتگی ۲۰
شکل ۲-۴- شکل موج سرعت آکوستیک درشدت بالا ۲۲

شکل ۳-۱- دستگاه برخورد دهنده چند مرحله ای ۳۱
شکل ۳-۲- سیستم حذف ذرات بزرگ ۳۲
شکل ۳-۳- دستگاه شمارنده ذرات ۳۳
شکل ۳-۴- منبع امواج آکوستیکی ۳۴
شکل ۳-۵- دستگاه منبع ایجاد سیگنال ۳۵
شکل ۳-۶- دستگاه Amplifier ۳۶
شکل ۳-۷- دستگاه فرکانس متر ۳۶
شکل ۳-۸- بلندگو و horn ۳۷
شکل ۳-۹- صفحه بازتاب کننده امواج و لوله فلزی برای خروج گازها ۳۸
شکل ۳-۱۰- فشار سنج دیجیتالی ۳۸
شکل ۳-۱۱- دستگاه تولید کننده ایروسل تک توزیعی ۳۹
شکل ۳-۱۲- دستگاه مولد ایروسل چند توزیعی ۴۰
شکل ۳-۱۳- دبی سنج ۴۱
شکل ۳-۱۴- توزیع اندازه ذرات خروجی از دستگاه تولید کننده ایروسل ۴۳

شکل ۴-۱- توزیع جرمی ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
شکل ۴-۲-  درصد جرمی توزیع ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
شکل ۴-۳- توزیع فشار آکوستیکی در cm10 از بالای لوله ۴۹
شکل ۴-۴- توزیع فشار آکوستیکی در cm17 از بالای لوله ۴۹
شکل ۴-۵- توزیع فشار آکوستیکی در cm150 از بالای لوله ۵۰
شکل ۴-۶- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۲۰۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار ۵۱
شکل ۴-۷- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۶۵۰ (Hz) بر اساس مینیمم فشار ۵۱
شکل ۴-۸- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۸۳۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار ۵۲
شکل ۴-۹- setup استفاده شده در حالت بدون جریان ۵۴
شکل ۴-۱۰-  تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 200 ۵۶
شکل ۴-۱۱- محل نقاطی که در آن ایروسل ها به دیواره چسبیده اند ۵۷
شکل ۴-۱۲- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 650  ۵۸
شکل ۴-۱۳- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 830  ۵۹
شکل ۴-۱۴- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=250 L/h ۶۱
شکل ۴-۱۵- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=250 L/hourو فرکانسHz 830  ۶۲
شکل ۴-۱۶- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=27.8 L/min) ۶۳
شکل ۴-۱۷- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=27.8 L/minو فرکانسHz 830  ۶۴
شکل ۴-۱۸- setup استفاده شده برای استفاده از ذرات توزیع اندازه مختلف و استفاده از دستگاه شمارنده ذرات ۶۶
شکل ۴-۱۹- تاثیر دبی جریان بر بازده فیلتراسیون ۶۸
شکل ۴-۲۰- تاثیر زمان اعمال جریان بر  اندازه ذرات در مدل سازی عددی ۶۹
شکل ۴-۲۱- بررسی تاثیر زمان اعمال امواج در توزیع اندازه ذرات و مقایسه بین نتایج مدل سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی در فرکانس ۲۰۰ Hz در حالت لوله سر بسته ۷۰
شکل ۴-۲۲- تاثیر توان الکتریکی امواج بر بازده فیلتراسیون ۷۲
شکل ۴-۲۳- تاثیر دما در نرخ انباشت آکوستیکی ۷۴
شکل ۴-۲۴- تاثیر فشار گاز در نرخ انباشت آکوستیکی ۷۵
شکل ۴-۲۵- تاثیر اندازه ذرات در انباشت آکوستیکی ۷۶

فهرست جداول

جدول ۴-۱- فرکانس های بحرانی ۴۸
جدول ۴-۲- توزیع فشار آکوستیکی در فرکانس های مختلف ۴۸
جدول ۴-۳- بررسی اثر دبی در بازده فیلتراسیون ۶۷
جدول ۴-۴- بررسی اثر توان صوتی در بازده فیلتراسیون ۷۱

لیست علائم

up سرعت ذره در میدان آکوستیک
η فاکتور گاز برد (entrainment factor)
ω فرکانس زاویه ای آکوستیک
t زمان
φ تعویق فازی حرکت ذره نسبت به تعویق فازی حرکت گاز
Ua دامنه سرعت آکوستیک
زمان استراحت ذره
چگالی ذره
µ لزجت سینماتیکی
d و a قطر ذره
cε بازده برخورد
nv تعدد عددی ذرات کوچک در حجم انباشت بعد از پر شدن
fε بازده پرشدگی
تابع فرکانس انباشت یا ضریب انباشت
g12 تابع تعامل هیدرودینامیکی
pa  فشار محیط محفظه انباشت
P فشار آکوستیکی
k عدد موج
ρo چگالی هوا
λ عدد موج
Q دبی جریان ایروسل
V سرعت عبور ذره از میان محفظه
E بازده فیلتراسیون
Nf تعداد ذرات بعد از فیلتراسیون
Ni تعداد ذرات قبل از فیلتراسیون
γ نسبت گرمای ویژه
R ثابت جهانی گازها
CI اشتعال تراکمی
SI اشتعال جرقه ای

فصل اول
مقدمه

زیست موجودات زنده به ویژه انسان در معرض هجوم انواع آلودگیها است که آلودگی هوا یکی از مهمترین آنها است. بسیاری از مراکز صنعتی و تولیدات آنها، از عوامل مهم تولید آلاینده های هوا میباشند و از این میان خودروها سهم عمده این آلودگی را در شهرها به عهده دارند.
به موازات رشد و ترقی جوامع که موجب تخریب طبیعت و در نتیجه آلوده کردن بیشتر آن شده است،

دانلود مقاله امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
(مرکز توسعه خودرو و کار)

فهرست مطالب
۱-فصل اول: مقدمه ۱
۲- فصل دوم: مروری بر ادبیات و اصول و مبانی نظری ۴
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ سیستم جدا ساز ذرات معلق در گازها ۸
۲-۲-۱ صافی های کیسه ای ۸
۲-۲-۲ ته نشین کننده های ثقلی ۸
۲-۲-۳ شوینده ها ۹
۲-۲-۴ سیکلونها ۹
۲-۲-۵ نشست دهنده الکتروستاتیک ۹
۲-۳ زمینه تاریخی ۱۰
۲-۴  مکانیزمهای انباشت آکوستیک ۱۱
۲-۴-۱ فعل و انفعالات اورتوکینتیک ۱۱
۲-۴-۲ فعل و انفعالات هیدرودینامیک ۱۷
۲-۴-۳ واکنشهای آشفتگی آکوستیک ۲۰
۲-۴-۴ روان سازی آکوستیک ۱۹
۲-۴-۵ توده آکوستیک ۲۳
۲-۵ مدلهای شبیه سازی فعلی ۲۴
۲-۵-۱ مدل وولک ۲۴
۲-۵-۲ مدل شو ۲۵
۲-۵-۳  مدل تیواری ۲۵
۲-۶ مدل سانگ ۲۵
۳-فصل سوم: روشها و تجهیزات ۲۷
۳-۱ مقدمه ۲۸
۳-۲ روش شبیه سازی انباشت آکوستیک ۲۸
۳-۲-۱ فرضیات انجام شده در مدل سازی ۲۸
۳-۲-۲ الگورِیتم مدل سازی ۲۹
۳-۳  سیستم آزمایشگاهی فیلتراسیون آکوستیکی ۳۰
۳-۳-۱ سیستم آزمایشگاهی اندازه گیری توزیع اندازه ذرات ۳۰
۳-۳-۲ آزمایشات مربوط به دستگاه نشت دهنده آکوستیکی ۳۳
۳-۳-۳ مواد مورد استفاده ۴۱
۳-۴ کالیبراسیون وسایل آزمایشگاهی  ۴۳
۴- فصل چهارم: نتایج و تفسیر آنها ۴۵
۴-۱ مقدمه ۴۶
۴-۲ نتایج آزمایشگاهی ۴۷
۴-۲-۱  اندازه گیری توزیع اندازه و غلظت کلی ذرات
خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
۴-۳ آزمایشات مربوط به دستگاه نشست دهنده آکوستیکی ۴۹
۴-۳-۱ آزمایش بدست آوردن فرکانس های بحرانی ۴۹
۴-۳-۲ رسم پروفیل فشار آکوستیکی در طول لوله ۵۲
۴-۳-۳ اعمال امواج آکوستیکی بر روی جریان ایروسل ۵۵
۴-۳-۳-۱ اعمال امواج آکوستیکی برروی ذرات درحالت بدون دبی و ساکن ۵۵
۴-۳-۳-۲ اعمال امواج بر روی جریان ایروسل ۶۲
۴-۴ بررسی تأثیر عوامل موثر در بازده فیلترهای آکوستیکی
در خروجی موتور های دیزل ۶۷
۴-۴-۱ بررسی تأثیر دبی عبوری از محفظه ۶۵
۴-۴-۲  بررسی اثر توان اعمالی امواج ۷۲
۴-۴-۳ بررسی تاثیر دما و فشار ۷۵
۴-۴-۴  تأثیرات فرکانس صدا ۷۷
۴-۴-۵ اثر اندازه ذرات ۷۷
۵- فصل پنجم ۷۹
فهرست مراجع ۸۳
ضمیمه ۱ ۸۵
ضمیمه ۲ ۸۸
ضمیمه ۳ ۹۵

فهرست نمودارها

شکل ۲-۱- حجم انباشت آکوستیک ۱۲
شکل ۲-۲- حجم واقعی انباشت آکوستیکی ۱۴
شکل ۲-۳- مکانیزم های آشفتگی ۲۰
شکل ۲-۴- شکل موج سرعت آکوستیک درشدت بالا ۲۲

شکل ۳-۱- دستگاه برخورد دهنده چند مرحله ای ۳۱
شکل ۳-۲- سیستم حذف ذرات بزرگ ۳۲
شکل ۳-۳- دستگاه شمارنده ذرات ۳۳
شکل ۳-۴- منبع امواج آکوستیکی ۳۴
شکل ۳-۵- دستگاه منبع ایجاد سیگنال ۳۵
شکل ۳-۶- دستگاه Amplifier ۳۶
شکل ۳-۷- دستگاه فرکانس متر ۳۶
شکل ۳-۸- بلندگو و horn ۳۷
شکل ۳-۹- صفحه بازتاب کننده امواج و لوله فلزی برای خروج گازها ۳۸
شکل ۳-۱۰- فشار سنج دیجیتالی ۳۸
شکل ۳-۱۱- دستگاه تولید کننده ایروسل تک توزیعی ۳۹
شکل ۳-۱۲- دستگاه مولد ایروسل چند توزیعی ۴۰
شکل ۳-۱۳- دبی سنج ۴۱
شکل ۳-۱۴- توزیع اندازه ذرات خروجی از دستگاه تولید کننده ایروسل ۴۳

شکل ۴-۱- توزیع جرمی ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
شکل ۴-۲-  درصد جرمی توزیع ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی ۴۶
شکل ۴-۳- توزیع فشار آکوستیکی در cm10 از بالای لوله ۴۹
شکل ۴-۴- توزیع فشار آکوستیکی در cm17 از بالای لوله ۴۹
شکل ۴-۵- توزیع فشار آکوستیکی در cm150 از بالای لوله ۵۰
شکل ۴-۶- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۲۰۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار ۵۱
شکل ۴-۷- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۶۵۰ (Hz) بر اساس مینیمم فشار ۵۱
شکل ۴-۸- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس ۸۳۰ (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار ۵۲
شکل ۴-۹- setup استفاده شده در حالت بدون جریان ۵۴
شکل ۴-۱۰-  تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 200 ۵۶
شکل ۴-۱۱- محل نقاطی که در آن ایروسل ها به دیواره چسبیده اند ۵۷
شکل ۴-۱۲- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 650  ۵۸
شکل ۴-۱۳- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 830  ۵۹
شکل ۴-۱۴- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=250 L/h ۶۱
شکل ۴-۱۵- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=250 L/hourو فرکانسHz 830  ۶۲
شکل ۴-۱۶- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=27.8 L/min) ۶۳
شکل ۴-۱۷- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=27.8 L/minو فرکانسHz 830  ۶۴
شکل ۴-۱۸- setup استفاده شده برای استفاده از ذرات توزیع اندازه مختلف و استفاده از دستگاه شمارنده ذرات ۶۶
شکل ۴-۱۹- تاثیر دبی جریان بر بازده فیلتراسیون ۶۸
شکل ۴-۲۰- تاثیر زمان اعمال جریان بر  اندازه ذرات در مدل سازی عددی ۶۹
شکل ۴-۲۱- بررسی تاثیر زمان اعمال امواج در توزیع اندازه ذرات و مقایسه بین نتایج مدل سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی در فرکانس ۲۰۰ Hz در حالت لوله سر بسته ۷۰
شکل ۴-۲۲- تاثیر توان الکتریکی امواج بر بازده فیلتراسیون ۷۲
شکل ۴-۲۳- تاثیر دما در نرخ انباشت آکوستیکی ۷۴
شکل ۴-۲۴- تاثیر فشار گاز در نرخ انباشت آکوستیکی ۷۵
شکل ۴-۲۵- تاثیر اندازه ذرات در انباشت آکوستیکی ۷۶

فهرست جداول

جدول ۴-۱- فرکانس های بحرانی ۴۸
جدول ۴-۲- توزیع فشار آکوستیکی در فرکانس های مختلف ۴۸
جدول ۴-۳- بررسی اثر دبی در بازده فیلتراسیون ۶۷
جدول ۴-۴- بررسی اثر توان صوتی در بازده فیلتراسیون ۷۱

لیست علائم

up سرعت ذره در میدان آکوستیک
η فاکتور گاز برد (entrainment factor)
ω فرکانس زاویه ای آکوستیک
t زمان
φ تعویق فازی حرکت ذره نسبت به تعویق فازی حرکت گاز
Ua دامنه سرعت آکوستیک
زمان استراحت ذره
چگالی ذره
µ لزجت سینماتیکی
d و a قطر ذره
cε بازده برخورد
nv تعدد عددی ذرات کوچک در حجم انباشت بعد از پر شدن
fε بازده پرشدگی
تابع فرکانس انباشت یا ضریب انباشت
g12 تابع تعامل هیدرودینامیکی
pa  فشار محیط محفظه انباشت
P فشار آکوستیکی
k عدد موج
ρo چگالی هوا
λ عدد موج
Q دبی جریان ایروسل
V سرعت عبور ذره از میان محفظه
E بازده فیلتراسیون
Nf تعداد ذرات بعد از فیلتراسیون
Ni تعداد ذرات قبل از فیلتراسیون
γ نسبت گرمای ویژه
R ثابت جهانی گازها
CI اشتعال تراکمی
SI اشتعال جرقه ای

فصل اول
مقدمه

زیست موجودات زنده به ویژه انسان در معرض هجوم انواع آلودگیها است که آلودگی هوا یکی از مهمترین آنها است. بسیاری از مراکز صنعتی و تولیدات آنها، از عوامل مهم تولید آلاینده های هوا میباشند و از این میان خودروها سهم عمده این آلودگی را در شهرها به عهده دارند.
به موازات رشد و ترقی جوامع که موجب تخریب طبیعت و در نتیجه آلوده کردن بیشتر آن شده است،

 





:: برچسب‌ها: دانلود مقاله امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 دی 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: